MİMARLIK

MİMAR SİNAN ESERLERİ III ŞEHZADE CAMİ

MİMAR SİNAN ESERLERİ III ŞEHZADE CAMİ

MİMAR SİNAN ESERLERİ III ŞEHZADE CAMİ, 3. En iyi eserlerinden olan şahzade cami, Mimar Sinan ve Osmanlı motiflerini bizlere yansıtmaktadır.


MİMAR SİNAN ESERLERİ III ŞEHZADE CAMİ Şehzade Mehmet henüz 21 yaşındayken Manisa‟da hayatını kaybetmiştir. Kanuni de ölen oğlu adına Mimar Sinan‟ı bir türbe, külliye ve cami yapmakla görevlendirmiştir. Türbe, medrese, imaret, tabhane, mektep, kervansaray‟dan oluşan bir külliye inşaat etmiştir.


Yarım kubbe problemini bu camide ilk kez kullanan Mimar Sinan Ayasofya ve Beyazıt cami planı şemalarını aşarak dört yarım kubbeli ideal bir merkezi yapı meydana getirip, Rönesans mimarlarının hayalini gerçekleştirmektedir.

Şehzade Cami`nin kendi üslubunu gerçek Sinan’da gerçekleştirdiğini mimariye yeni bir sayfa açıyor görüyoruz.


CAMİNİN YAPISAL ÖZELLİKLERİ


ŞEHZADE CAMİ Dört paye üzerinde yükselmiştir kubbesi 19mindedır. 38 m kenarlı kare tarzında mekân dört yarım kubbe ve köşelerde birer küçük kubbe ile kaplı kaplama içerir. Ortadaki yüksek kubbesi semaya baş uzatmış mavimsi billur bir kubbedi. Dört ayağı altı köşe şeklinde yapılmış ayaklar üzerine oturtulmuş muntazam bir kubbedir ve bunun dört tarafında yarım kubbeler vardır. Süleymaniye veya Ayasofya gibi ikişer yarım kubbe değildir. Dört yarım kubbenin ortasında uzun bir kubbedir.

Bayezıd camisine benzer şekilde kapalı ve açık bölümler iki kare üzerinde açılır. Farkında şehzade Caminde 5×5 modül üzerine iç mekânı kurmuş ve orta kubbenin altında kalan alan köşelere oranla daha zengin, daha güçlü bir görünüme sahip olun. Oysa Bayazıd Caminde bu sistem 4×4 olarak tasarlanmıştırtu.


Yapıda payandaları son derece akılcı bir çözümle revaklı galerilerin içine gizlemiştir.


Cami de yanımda mahfillerin bulunmaması mekâna ferah bir etki sağlamıştır. Doğu ve batıda bulunan dış mahfiller kubbe ve çapraz tonozlarla örtülmüş. Doğuda Hünkâr mahfiline götüren çapraz tonozlu bölüm simetrik olarak batıda da tekrarlanmıştır. Çapraz tonozlu dışa açılan girişler iki yanda bulunmaktadır.


İçinde kitabesi bulunan mukarnaslı mihrabında mermer işçiliği vardır. Cami’nin minberini kullanarak bizim kullanılan motiflerin zemin oyma tekniği ile kabartılarak rölyef formülleri vermiştir. Geometrik kafesebekelerde kafes oyma tekniği, külah içinde ise kalem işi yapılır. Motiflerin üzerinde altın varak oynamaktadırken, motifi aynı zamanda transfer tekniğide uygulanmıştır.

CAMİNİN MEKANSAL AÇILIMLARI


Hünkâr mahfili kenarlarda ikişer mermer, ortada dört ağaç direğe oturmakta, bir köşesi ile duvar ödemelerine yaslanmakta olup korkuluklarla çevrilmiştir. Daha önce düz atkılar üzerine oturan hünkâr mahfili burada ilk varsayılan kemerler üzerine yükseltilmiş ve daha sonra hep kemerli olarak açılır.


Mermer süslemeler ve taş işleri oldukça özenli ve sıralı bir şekilde tasarlanmıştır. Sinan burada herhangi bir çini süslemeye yer vermemiş. Oldukça sade bir görünüm elde edilebilir. Dış kubbe için daha kuvvetli bir toplanma ve kubik vuzuk içindir için yivli kubbeciklerle örtülü dört kule Bayezıt Caminde olduğu gibi birden fazla kuleciğin yerine kon. Üst üste ve arka arkaya açılır duvarlar bir piramidin basamaklarını andırmaktadır.

MİMAR SİNAN ESERLERİ III ŞEHZADE CAMİ
MİMAR SİNAN ESERLERİ III ŞEHZADE CAMİ


Avlu ile caminin bir araya geldiği alanda iki şerefeli minareler yükselir. Bu minareler oldukça renkli taşlarla süslüdür ve kornişler, frizler, tepelikler ile de daha gösterişli hale getirilmiş. Bu iki minarede Sinan oldukça ince ayrıntı çalışmış.

CAMİNİN ÖZELLİKLERİ


ŞEHZADE CAMİ Çeşitli yangın ve depremler geçiren cami birkaç kez geri yükleyin. Avlunun ortasında sekiz mermer sütun üzerine sivri kubbe örtülü şadırvan, SultanIV. Murat devrinde olmalı. Avluya göre büyük ayrıntı ve nispetsiz bir görünüştedir. ŞEHZADE CAMİ
Çeşitli yangın ve depremler geçiren cami birkaç kez geri yükleyin. Avlunun ortasında sekiz mermer sütun üzerine sivri kubbe örtülü şadırvan, SultanIV. Murat devrinde olmalı. Avluya göre büyük ayrıntı ve nispetsiz bir görünüştedir.


Şehzade Mehmet’in ölümünden sonra hızlı yapımına başlanan türbe, külliyenin en önce tamamlanan kısmıdır. İstanbul’un ve Osmanlı mimarisinin en güzel mezarlarından biri sayılıyor. İki renkli taşlardan türbesi, dilimli kubbe ile örtülür. Yapının mermer ve terrakotta ile polikrom kaplaması vardır. Sekizgen biçiminde bir yapı olup, önünde dört porfir sütuna göre saçaklı revakı,

Kapının iki yanında ve içinde kubbe eteğine kadar duvarları kaplayan sarı ve yeşil renklerin egemen olduğu İznik kökenli çinileri ile matem havasından uzak, renkli sakin bir atmosfer yaratılmış. İki kat pencereleri arasında lacivert zemin üzerine altın yaldızla yazılmış ayet frizi bulunur. Vitraylar, ahşap pencere kapaklarının kakma işçiliği Osmanlı bezeme sanatının ne kadar başarılı olduğunu bize kanıtlar.


Osmanlı ve Sinan mimarisinin en başarılı örneklerinden,


Diğer yapıları için aşağıdaki linkleri tıklayınız.

Sinan yapısının en önemli özellikleri kendini yeniler olması ve onun biri onun Sinan yapısının ayrı bir büyüleyici bir yapısı var.

https://www.facebook.com/santiye.gunlugu.7