MİMARLIK

MİMAR SİNAN ESERLERİ VI SÜLEYMANİYE CAMİ

MİMAR SİNAN ESERLERİ VI SÜLEYMANİYE CAMİ

MİMAR SİNAN ESERLERİ VI SÜLEYMANİYE CAMİ Mimar Sinan’ın En önemli yapılarından birisi olarak Süleymaniye Cami ve yerleşkesi karşımıza çıkıyor. Süleymaniye cami Sinanın en büyük eserlerinden.

MİMAR SİNAN ESERLERİ VI SÜLEYMANİYE CAMİ
MİMAR SİNAN ESERLERİ VI SÜLEYMANİYE CAMİ

SÜLEYMANİYE CAMİ Kanuni Sultan Süleyman kendi adına bir cami yapılmasını ister. Bunu da Mimar Sinan’ın yapmasını istemiştir. Sinan caminin konumunu Halice bakan bir tepe olarak belirlemiş ve caminin inşaatına başladı. Sinan caminin temelinin kayaya sağlam dayanması için 3 yıl beklemiştir. Üç yıl sonra inşaatına başlamıştır.

Süleymaniye inşaatı 1550 yılında başlamıştır. Kanuni Kendi cami ve külliyesini yaptırmak için sabırla beklemiştir. Müslüman olan her padişahın kendine özel cami ve külliye yaptırması o dönemde simgeydi. Mimar Sinan büyük bir kadro oluşturarak yapımına başlamıştır. Mimar Sinan’ın her türlü imkândan faydalanması için önü açılmıştır. Çeşitli yerlerden getirilen mermerler, sütunlar, kıymetli taşlar ile inşaatı yapılmıştır.

Cami inşaatı 1557 yılında tamamlanmıştır. Cami, mektep, medrese, darülhadis, imaret, tabhane, kervansaray, tıp mektebi, hamam, oda, dükkânlardan oluşan bir külliyedir

Mimar Sinan’ın Kalfalık eserim olarak adlandırdığı Süleymaniye Cami plan ve yapı bakımından Ayasofya’ya benzetilmektedir.

SÜLEYMANİYE CAMİ YAPISAL ÖZELLİKLERİ

Sinan’ın dört dayak üzerine oturan yarım kubbeli camilerin en büyüğüdür Süleymaniye. Orta ve yan sahınlar arasındaki geçişler, iki küçük ve bir büyük kemer ile sağlanmıştır. Bu sistem yan dış cepheyi ve yan sahınların üzerini örten kubbelerde de görülmektedir. Yan cephelerdeki kubbeyi taşıyan kemerlerin üst kısmı basamaklı olarak bitmektedir. Kemer araları pencerelerle delinmiş bir perde duvarıyla örülmüştür. Daha aşağı seviyede yan sahınların kubbeleri bir büyük-bir küçük ritimin de sıralanırlar. Bütün bu kademelenmelerle kütle dışarıdan bir piramit görünüşü alır.

Yan cephede, kubbeyi destekleyerek basamak basamak yere inen payanda ayakları arasındaki revaklar iki katlı ve saçaklıdır. Şehzade ile başlayan bu yeni çözüm, çift katlı olarak Süleymaniye ve Selimiye’de görülür. Dış revaklar çok sevilmiş ve Sinan sonrası büyük camilerde de uygulanmıştır. Revakların altında subasman seviyesinde, abdest muslukları yer alır.

SÜLEYMANİYE CAMİ
SÜLEYMANİYE CAMİ

Mihrap duvarı yeterince olgunlaşmamış adeta payandalı bir istinat duvarı görünüşündedir. Avlu köşelerindeki minareler camiye yakın tarafta ve üç şerefeli, diğer yanda 56 m yüksekliğinde olup iki şerefelidir. Avlunun ana giriş yapısı, çok yüksek portalı ve üç katlı penceresiyle, Sinan’ın daha sonra denemediği bir saray cephesi görünüşü kazanmıştır.

Diğer eserleri görmek için tıklayınız

https://santiyegunlugu.xyz/

https://www.facebook.com/santiye.gunlugu.7